Friday, December 17, 2010

Nak nombor 2,dapat nombor 1

Saya cuba menulis dan mengimbas kembali apa yang berlaku sehari dua ini. Bagi peminat politik tanah air, pasti mengetahui perkembangan yang berlaku. Apa yang menarik minat saya untuk kembali mencoret petang ini adalah mengenai pemimpin yang mengidamkan jawatan nombor dua dalam parti. Parti mana?? Saya percaya kalian semua tahu. Tapi nasib dia ni bagaikan orang yang membeli nombor ekor, hajat di hati kalau boleh biarlah nombor yang dibeli itu naik..memadai lah sekadar nombor 2..tapi nombor naik dan kena pulak hadiah pertama. Lebih kurang begitu lah dalam politik ni. Semua mengidamkan untuk menjawat jawatan penting dalam parti. Alasan nya mudah...tepuk dada tanya selera diri sendiri kenapa?
Berbalik kepada cerita di atas, hampir semua peminat politik tanah air kenal siapa Zaid Ibrahim. Beliau seorang pemimping yang bercita-cita tinggi. Kalau bukan seorang yang punyai prinsip dan perjuangan (benar atau tidak, tanya diri sendiri) masakan dia sanggup melepaskan jawatan menteri yang diberikan UMNO. Bukan itu sahaja, dia mengeluarkan diri dari UMNO dan menyertai PKR, alas an nya inginkan perubahan dan keadilan untuk rakyat Malaysia. Belum pun lama bersama PKR dia sudah punya cita-cita yang tinggi, jawatan nombor 2 jadi pilihan. Ini kerana jika dia dapat menawan jawatan nombor 2, maka yang utama yakni jawatan nombor 1 makin dekat untuk digenggam. Tapi separuh jalan dalam perjuangan dia telah gagal dan menarik diri dari pertandingan. Maka bermacam-macam dalih dan alasan yang diberikan bagi menghalalkan tindakan beliau menarik diri.
Seperti yang dijanjikan oleh Zaid, dia akan menubuhkan parti baru dan beliau telah melantik dirinya sebagai presiden parti. Dari AZIM ia menjadi KITA. Belum sampai 24 jam, rumah yang didirikan sudah mulai bergoyang, ini kerana menurut presiden AKIM, Hanafi Mamat mengatakan bahawa beliau adalah presiden yang sah.
Di Sarawak, tidak jauh beza nya. Bukan menjadi rahsia parti-parti politik terutamanya parti-parti kaum dayak berpecah malah ada yang lebih syahdu diharamkan pendaftaran hanya kerana krisis dalam parti yang berpunca daripada perebutan jawatan sesama sendiri. Kali ini izinkan saya menyentuh kaum dayak, maaf saya bukanya rasis dan perkauman. Tetapi ini adalah kenyataan yang harus diterima pemimpin-pemimpin dayak yang ada pada masa ini. Kita sering mendengar rungutan malah tangisan anak-anak dayak, mengapa ada di sesetengah tempat kawasan majoriti penduduk dayak jauh ketinggalan dari segi pembangunan, pendidikan dan kesihatan. Dari segi ekonomi, masyarakat dayak juga jauh ketinggalan dari kaum-kaum lain. Sekali lagi saya memohon maaf, saya bukan hendak menyemai api kebencian. Jika kita fikirkan kembali, salah siapakah semua ini? Harus kah kesalahan ini diletakkan kepada UMNO? Apakah ini salah Taib Mahmud seorang? Kita selalu terdengar ada yang menyalahkan orang lain kerana dasar perintah dan pecah (Rules & Devide). Dari segi ideologi, ternyata benar Taib Mahmud telah menang, dia berjaya memerintah Sarawak sejak sekian lama walhal dia datang dari kaum minoriti.
Berbalik kepada perkara yang sering dibangkitkan, kenapa dayak tidak dapat memerintah Sarawak? Punca utama adalah kerana nombor 1 atau tepat sekali presiden atau pengerusi. Berpunca dari nombor 1 ini, maka kaum dayak berebut-rebut hendak menjadi nombor 1 dan menyebabkan perpecahan di dalam masyarakat dayak. Pemimpin-pemimpin ini menggunakan jawatan yang ada untuk kepentingan peribadi dan survival politik masing-masing.  Tidak perlu saya katakan siapakah mereka, anda sendiri menyaksikan perbalahan yang berlaku. Dalam ramai-ramai pemimpin yang gilakan nombor 1, hanya seorang sahaja pemimpin yang tidak bercita-cita atau mahu memiliki angka nombor 1 itu. Tetapi beliau memang ditakdirkan sebegitu sesuai dengan nama nya Jabu anak Numpang. Apakah alasan nya hanya dia sendiri yang tahu, yang pasti demi kelangsungan hidup di dalam politik, kadang-kadang menumpang itu lebih baik daripada menjadi pengemudi, kerana jika silap langkah, boleh melemaskan dan membakar diri sendiri.
Punca yang kedua adalah pendidikan. Mahu tidak mahu, masyarakat dayak harus menerima realiti bahawa mereka ketinggalan dari segi pendidikan. (Saya tidak mahu berdebat mengenai berapa jumlah siswazah atau doktorat) Kenyataan nya, jika kita lihat majoriti masyarakat dayak yang pada masa ini sudah berumur di antara 50 tahun dan ke atas memiliki pendidikan asas begitu kecil jumlahnya. Rata-rata golongan ini adalah penyokong setia BN. Jika masyarakat dayak dari dulu lagi tidak ketinggalan dari segi pendidikan, secara tidak langsung golongan ini tidak akan mudah dimanipulasi, ditipu dan mungkin isu-isu asas seperti geran tanah NCR sudah lama di selesaikan.
Yang ketiga dari segi ekomoni. Memang benar, ada di kalangan masyarakat dayak yang sudah maju dari segi ekonomi dan setanding dengan bangsa-bangsa lain. Penduduk-penduduk kampung pun sudah ada yang menjana pendapatan 5 angka sebulan. Tetapi hakikatnya hanya segelintir sahaja masyarakat dayak yang mempunyai atau memiliki sumber kewangan yang kukuh. Jika dibuat kajian, berapa ramai masyarakat dayak yang memiliki saham, perusahaan, kilang-kilang, ladang-ladang bertaraf nasional. Dan jika dikumpul segala harta masyarakat dayak berapa billion ka jumlah nya?
Masyarat dayak lemah bukan disebabkan oleh orang lain. Masyarakat dayak tidak dapat bersatu bukan kerana kaum lain. Bersatu, maju dan berjaya sesuatu kaum adalah kerana kaum itu sendiri. Walaupun ada orang lain yang cuba memecah belahkan, cuba menghuru harakan, dan menjadi hak kaum tersebut untuk mempertahankan kesatuan, kemajuan kaum mereka. Dan untuk berjaya, tidak hanya boleh mementingkan diri sendiri, tidak boleh hanya berdiri di atas tapak sendiri, sesuatu kaum itu bergantung kepada kaum yang lain, seperti anggota tubuh, jika hanya kaki yang berjalan dan mata tidak melihat, bagaimana boleh sampai ke destinasi dengan selamat.
(Akan bersambung...)

No comments:

Post a Comment