Tuesday, March 15, 2011

Too old not so good

JJM..."ia amai menteri tanah,tang ia nda megai ulu,udah lama kitai meri ia peluang ia semina menuh ke kantung ia empu ajak" respon seorang penduduk rumah panjang di kawasan Balleh.Recently my brother in law went to Kapit L&S Department to get a copy of map and he was shocked to show that few area including their NCR land was marked and issue PL to a company for Projek Pembangunan tanah NCR without their knowledge. Personally I never trust or believed JJM championing for Dayak, not only JJM but all the so call elected Dayak YBs.

We need more young elected YBs such as Larry Sgn, I dont think Dayaks young generation cannot lead their people. If I'm a party president, or if I given a chance to finalized all the candidates for the election, I will make sure all the candidates must be below than 45 years all. We need younger generation who can work for rakyat, who has new idea, more vocal and really championing the rakyat needs. Just to name some of YBs who I think too old to lead a government of course our 'beloved' CM and his two deputy Jabu and Chan. Rather that than few other YBs that can be category as at the end of life circle.

Back to JJM, before you can highlight you yourself as a Dayak or rakyat champion please look back to your past track record. How many the NCR lands that had taken away from the rakyat? What developments that you have done especially in Kapit area? Until today after almost 48 years we called us a free nation, we still cannot drive even our 'kereta sorong' from any part of the Sarawak to Kapit. The same question also I shall throw to YB Alexander, you are responsible and have to answer to all Sarawakian why until today no road access to Kapit. You have to answer because you not only the elected MP for Kapit, but your grandfather who among the responsible person who signed the merger agreement. Either you like it or not, that is the history which you cannot erase it until the end of the world. 

For Larry Sng, you are most welcome to serve the rakyat but I agree with the principal ,since you was sacked from PRS and there is no chance for you to stand in Pelagus. It not fair to party members if you are renominate in Pelagus. If the CM still not sure where to place you, I just want to give some idea. Since you are the most CM love among the YBs whereby even you are party-less he still allocated you with some ministers position and other privileges, seat N.51 Balingian is the most suitable for you. Beside that the CM may consider allowed you to contest in N.63 Piasau, or in N.31 Layar. As I saw, all the incumbents had serve for many years and consider at the end of life circle they have to quit and give the way to you. 

For JJM, I think you also has to give the way to new and young people. As you always mention there are lot of professionals ready to be pick up for Pelagus seat, I believe same as Balleh too. Do you think those YBs ready to quit? Not until God ask them to quit from the world.

Saturday, February 5, 2011

Ngelak ke orang bukai di ngelaban di Marudi


Utusan Borneo 13th January 2011, Presiden SNAP Edwin Dundang berkata beliau tidak menafikan akan bertanding di DUN Marudi dan Naib Presiden SNAP Kebing Wan akan bertanding di DUN Telang Usan

Apa Kata Pengundi Akar Umbi

Sempena Hari Krismas Tahun 2010 dan sambutan Tahun Baru 2011 yang lalu, saya berkesempatan menemui beberapa penduduk dan pengundi di kawasan DUN Marudi. Kebanyakan mereka melahirkan kebimbangan dan kemarahan kepada Barisan Nasional yang telah memerintah sejak merdeka tetapi masih gagal membawa kemajuan dari segi infrastruktur asas, ekonomi,pendidikan dan juga kesihatan. Selain daripada itu mereka juga bersungut kerana tidak banyak peluang ekonomi untuk mereka disamping ada kebimbangan nyata di sesetengah wajah yang menzahirkan kerisauan akan kehilangan tanah adat mereka kepada syarikat-syarikat besar. 
Namun begitu, tidak kurang juga yang bersyukur diatas inisiatif kerajaan BN sepanjang 47 Tahun yang lalu, walaupun tidak ketara tetapi ada sedikit usaha untuk membangunkan kawasan DUN Marudi.  Secara jujur saya sendiri bersyukur kerana ada usaha oleh BN untuk membawa kemudahan asas seperti bekalan elektrik, air, jalanraya berturap dan kemudahan kesihatan walaupun ianya agak perlahan. 
Berbalik kepada orang numbor 1 dan 2 SNAP, saya memohon kepada kalian berdua untuk mempertimbangkan kembali hasrat untuk bertanding di Marudi dan Telang Usan. Berikut adalah antara suara akar umbi yang mengundi di Marudi. “Enti Dundang nya bediri ngelaban Entrie, enda aku nyuruh nembiak ngundi ia, udah (xxxxxx) projek rumah panjai kami ia maya nyadi DO di Marudi suba" respon seorang tuai rumah di daerah Lapok. Ramai juga yang berkata, “Nadai agi orang ke biak di asuh ngelaban BN”? dan yang lebih drastik lagi ada yang menggelarkan mereka sebagai “gila kuasa”. 
Apa Kata ARP
Benar itu adalah sedikit suara sumbang yang tidak mewakili keseluruhan suara pengundi di kedua-dua DUN, tetapi itu adalah realiti yang harus diterima oleh kedua-dua pemimpin. Kita sering mendengar suara-suara pemimpin yang mengatakan bahawa kepentingan Parti dan rakyat adalah lebih utama daripada kepentingan peribadi. Jika benar Edwin dan Kebing cintakan masyarakat di Marudi dan Telang Usan, dan jika benar mereka berdua mahu memberikan saingan yang sengit kepada BN, ini lah masanya untuk berkorban. Belum terlambat untuk mereka mencari calon yang sesuai bagi membawa bendera SNAP di Marudi dan Telang Usan begitu juga dengan kawasan lain. Pada hari ini, pengundi bukan sahaja menilai parti yang bertanding tetapi juga individu itu sendiri. 
Saya dilahirkan di dalam keluarga yang majoritinya adalah ahli-ahli parti SNAP sebelum krisis SNAP yang menyaksikan perbalahan berlaku disebabkan segelintir pemimpin yang “gila kuasa”. Malah datuk saya sendiri merupakan orang kuat Presiden SNAP sekarang, dan sokongan mereka kepada SNAP tidak boleh dibayar dengan wang ringit, dan kerana SNAP, mereka menolak PBDS yang calon nya adalah darah daging mereka sendiri sebanyak dua kali, dan penyesalan itu akan dibawa hingga ke akhir hayat kerana mereka orang kuat SNAP maka mereka menolak PBDS pada masa itu. Tetapi itu cerita sebelum SNAP jatuh kerana orang “gila kuasa”. Hari ini, rata-rata penduduk di kawasan Marudi sudah beralih arah ke SPDP dan parti komponen yang lain.
Kepada Edwin Dundang, saya tidak ada hak untuk menghalang kamu untuk berentap pada pilihanraya yang akan datang, tetapi saya ada hak untuk menyuarakan suara akar umbi yang hanya terperap di rumah-rumah panjang dan kedai-kedai kopi sahaja. Kepada Edwin, kamu pernah ada peluang untuk membangunkan pekan Marudi dan jajahannya sewaktu kamu menjawat jawatan DO di Marudi dahulu, dan jika benar kamu ikhlas mengapa tidak lakukannya dahulu. Kami bersyukur di atas kepimpinan wakil rakyat kami sekarang, yang bukan sahaja orang tempatan tetapi beliau tidak pernah lekang mengunjungi kami di kawasan Marudi tanpa hanya menunggu pilihanraya hampir tiba. Jika benar SNAP ingin memberikan saingan di kedua-dua tempat, carilah calon tempatan, yang lebih muda, yang boleh bekerja untuk mewakili rakyat, mungkin dengan demikian SNAP mampu menyaingi dan mengurangkan majoriti BN jika untuk memenanginya mungkin sesuatu yang sukar. 
Kepada penyokong tegar SNAP saya memohon maaf begitu juga kepada anti BN. Saya tidak menyokong mana-mana parti tetapi menyokong mana yang betul dan menegur mana yang salah.

Tuesday, January 25, 2011

Jangan Lupa Hantar Ubat Ke Rumah Panjang

Terima kasih kepada kerajaan BN yang prihatin dengan menyediakan perkhidmatan penghantaran ubat kepada pesakit-pesakit kronik menggunakan khidmat pos laju. Secara tidak langsung, khidmat ini akan mengurangkan beban perbelanjaan bagi pesakit-pesakit untuk mendapatkan bekalan ubat masing-masing. Selain itu ia juga dapat mengurangkan pembaziran masa untuk mengambil dan 'menunggu' giliran mengambil ubat.

Namun saya sedikit terkilan, kerana usaha murni ini tidak dapat dinikmati majoriti penduduk di Sabah dan Sarawak dan khususnya penduduk di sekitar Pekan Lapok. Untuk makluman Menteri Kesihatan, perkhidmatan penghantaran surat (posmen) belum pernah sampai ke Pekan Lapok semenjak merdeka. Jangankan pos laju, pos lambat pun tak pernah sampai bukan saja di Pekan Lapok malah hampir di keseluruhan rumah-rumah panjang. Jadi saya mencadangkan kepada pihak yang bertanggujawab memikirkan bagaimanakah caranya supaya perkhidmatan ini dinikmati oleh seluruh rakyat Malaysia, kerana kita tidak mahu dinafikan hak dan perkhidmatan yang disediakan kerana kita semua 1Malaysia dan lebih-lebih lagi pemimpin UMNO dan BN mengakui bahawa Sabah dan Sarawak sebagai 'fix deposit', maka kami perlu dilayan sebagaimana seharusnya 'fix deposit' dilayan. 

Jika pihak berkaitan dan menteri-menteri berkaitan tidak dapat memikirkan cara moden menggunakan pos laju menghantar bekalan ubat tersebut, mungkin saja cara tradisional boleh digunakan. Tidak salah melatih burung-burung merpati untuk menghantar ubat-ubat tersebut, yang penting penduduk sama-sama menikmati kemudahan yang disediakan. Untuk pengetahuan pak menteri, kos pengambilan ubat-ubat seperti ubat kencing manis dan ubat darah tinggi, penduduk di sekitar Pekan Lapok memerlukan perbelanjaan mencecah RM100 untuk menampung kos perjalanan sahaja. Akhir kata, semoga perkhidmatan ini bukan sahaja indah khabar dari rupa dan enak di dengar apabila dibaca pemberita, tetapi benar-benar dinikmati oleh penduduk terumatanya penduduk di Sabah dan Sarawak khususnya yang berada di pedalaman.

Thursday, January 6, 2011

Naik Lagi

05012011 cantik nombor, boleh naik 4D kot. Belum seminggu menjenguk Tahun Baru sekali lagi kerajaan yang prihatin "mengurangkan subsidi' minyak RON97 dan minyak tanah. Terima kasih pak menteri, sekurang-kurangnya dapat juga jimatkan duit kerajaan. Duit kerajaan tu juga kan duit kita semua, saya amat bersyukur kerana pak menteri pandai berjimat cermat.
Kalau saya tak hilang ingatan, dulu-dulu Atuk Lah pernah cakap, masa dia masih duduk kat pejabat, kerajaan kurangkan subsidi sebab nak buat penambahbaikan pengangkutan awam di Malaysia. Tapi jalan ke Pekan Lapok masih tidak berubah seperti harga minyak murah-murah dulu, kadang-kadang saya terfikir apakah Pekan Lapok terletak di Malaysia? Saya semak-semak kat google earth Pekan Lapok bukan terletak di Brazil, tidak juga di negara Africa, tapi masih bersebelahan Brunei. Manalah tahu.kot-kot Pekan Lapok dah berpindah ke negara lain. Tatkala TV3 dan yang seangkatan dengan nya kecoh awal tahun ni menayangkan terminal bas baru kat Bandar Tasik Selatan, (betul ke kat situ) dengan komen-komen pengguna yang merungut nak suruh tambah itu dan ini, ini kurang itu takde, ke Pekan Lapok tayar bas pun takde jangankan penambahbaikan pengangkutan awam.
video
"Highway Lapok" selepas penambahbaikan pengangkutan awam hasil penjimatan daripada 'pengurangan subsidi' harga minyak.

Sunday, January 2, 2011

Selamat Kembali Ke Sekolah

ARP nak ucapkan Selamat Tahun Baru 2011 kepada semua pengunjung,semoga di tahun baru ini,akan membawa kesejahteraan, kemakmuran dan kebahagian kepada semua.

Di awal tahun baru ini, saya berkesempatan menjenguk pendaftaran pelajar-pelajar baru di SMK Tinjar. Saya dapat melihat keriangan di wajah para pelajar dan juga ibu bapa. Walaupun SMK Tinjar terletak jauh di pedalaman dan serba kekurangan dari segi kemudahan asas, namun dapat saya lihat wajah ceria para ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke SMK Tinjar. Mereka bukan sahaja teruja kerana anak-anak mereka boleh menggunakan bangunan sekolah baru, tetapi mungkin kerana mereka dapat menjimatkan sedikit perbelanjaan daripada terpaksa menghantar anak mereka ke SMK Bakong yang terletak lebih kurang 35KM dari Pekan Lapok.

Jaraknya tidak jauh. Bagi kita yang biasa memandu di dalam bandar, jarak 35KM mungkin boleh sampai dalam masa 15 minit jika tidak ada kesesakan lalulintas. Tetapi bagi penduduk yang ‘tabah’ dan pelawat yang pernah melalui Jalan Lapok (Dari Bakong ke Pekan Lapok) jarak 35KM itu adalah satu perjalanan yang sungguh panjang. Setelah hampir 48 Tahun merdeka, sepatutnya perjalanan yang memakan masa lebih kurang 15 minit ini tidak harus berlarutan sehingga sejam lebih. Belum lagi ditambah dengan kesengsaraan penumpang yang terpaksa berhinjut-hinjut menari mengikut rentak lubang-lubang di jalan raya.

Bagi ibu-ibu yang sarat mengandung, bayangkan kesengsaraan yang mereka hadapi, begitu juga sekiranya ada di antara penduduk yang sakit, pasti perjalanan mendapatkan rawatan di Klinik Bakong atau ke bandaraya Miri pasti akan menambahkan kesakitan dan bukan nya menyembuhkan. Bagi mereka yang nak merasakan sendiri pengalaman tersebut amatlah dialu-alukan terutama kepada pihak yang berkuasa membuat dasar pembangunan.

Berbalik ke SMK Tinjar, selamat meneruskan pelajaran kepada para pelajar. Semoga semuanya akan berjaya dan diharapkan ada diantara pelajar-pelajar ini suatu hari nanti akan menjadi seorang pemimpin yang boleh membangunkan Pekan Lapok. Jika suatu hari nanti, kalian sudah berjaya, jangan lupakan asal usul dan jangan segan menjenguk Pekan Lapok lagi.

Kepada guru-guru yang ditempatkan di SMK Tinjar, kami bersyukur kerana anda sudi mengajar di kawasan pedalaman, walau kami tahu bukan semuanya ikhlas. Ajarlah anak-anak kami dengan tabah, dengan penuh kesabaran, dengan penuh keikhlasan kerana kami tidak akan dapat membalas jasa-jasa guru, hanya yang Maha Kuasa dapat membalas segalanya. Kepada guru-guru yang merungut, mengeluh dan menyesal ditempatkan di SMK Tinjar (jika ada), saya merayu kepada cikgu-cikgu untuk meletak jawatan dan mencari pekerjaan lain. Kami tidak mahu hanya kerana sebilangan kecil guru-guru seperti kamu akan merosakkan anak-anak kami. Ingatlah, kamu tidak pernah dipaksa menjadi cikgu, dan pekerjaan ‘guru’ itu tidak pernah memilih kamu tetapi kamu sendiri yang memilih kerja itu.

Kepada pihak yang berwajib, janganlah kerana pelajar-pelajar SM Sainsri tidak jadi dipindahkan ke SMK Tinjar, maka kamu semua menutup mata sebelah dengan permasalahan pelajar-pelajar di SMK Tinjar. Ingatlah, mereka juga anak-anak penduduk Malaysia yang sama-sama membayar cukai pendapatan, dan mereka berhak mendapatkan kemudahan asas seperti Klinik Kesihatan, kemudahan air bersih, jalan raya yang berturap, bekalan eletrik dan banyak lagi keperluan asas yang harus disediakan bukan sahaja kepada pelajar dan guru, tetapi kepada semua penduduk di kawasan Pekan Lapok. Kita sudah Maju Bersama Malaysia sejak 47 Tahun yang lalu, dan maju kah kita di Pekan Lapok jika apa yang kita lihat dan rasai sekarang ini tidak jauh beza nya dengan zaman sebelum merdeka????Seperti kata Nabil, “Lu pikirlah sendiri”

Thursday, December 30, 2010

Tidak Jadi Pindah

MIRI – Cadangan untuk memindahkan Sekolah Menengah (SM) Sains Miri ke Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tinjar, Lapok di Baram dibatalkan, sebaliknya sesi persekolahan akan diteruskan  seperti biasa.

Keputusan tidak rasmi itu diputuskan semasa mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (KPPM),  Dato Abd Ghafar Mahmud dan Menteri Muda di Jabatan Ketua Menteri Sarawak, Datin Fatimah Abdullah hari ini. Hadir sama pengetua Serina Sauni.

Sumber memberitahu, sehubungan itu pelajar tingkatan 2 hingga 5 bagi tahun 2011 akan melapor diri pada Ahad ini. “Mana-mana bangunan yang diisytihar tidak selamat akan diperbaiki dan dibina baharu dalam masa terdekat. Pihak sekolah akan mendapatkan kajian menyeluruh daripada Jabatan Kerja Raya (JKR),” jelas sumber itu.

Tambahnya, pihak sekolah akan mendapat bangunan kilat atau kabin dan bangunan yang baru dalam masa yang sama. Sementara itu, Isnin lalu ibu bapa membantah cadangan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak (JPNS) untuk memindahkan SM Sains Miri di Bakam ke SMK Tinjar di Lapok, Baram, kira-kira 120 kilometer dari Miri. Sekolah yang menempatkan kira-kira 400 pelajar itu perlu dipindahkan segera kerana bangunan sekolah retak dan tidak selamat digunakan.

(Source by: Hazel Lee http://sarawakupdate.com/home/local-news/sm-sains-miri-tidak-jadi-berpindah-bangunan-diperbaiki-dan-dibina-semula/)

Apa kata ARP

Secara jujur saya tidak menyokong namun tidak membantah cadangan memindahkan pelajar SainSri ke SM Tinjar. Dan keputusan sudah dibuat, tidak ada perpindahan berlaku. Dari segi keselamatan, sememangnya kita tidak boleh bertolak ansur dan mengambil risiko dengan mempertaruhkan nyawa pelajar-pelajar dan guru-guru. Pihak sekolah dan kementerian sepatutnya sudah lama menyelesaikan masalah kerosakan di bangunan sekolah tersebut. Apapun isu nya, saya berharap agar pihak yang berkuasa menyelesaikan masalah itu dengan segera.

Tetapi jangan lupa, saya percaya lebih banyak lagi bangunan sekolah terutamanya yang terletak di kawasan pedalaman yang boleh dikatakan 'agak tidak selamat'. Semoga pihak yang berwajib tidak terlepas pandang, kerana saya percaya pelajar-pelajar dan guru-guru yang berada di sekolah tersebut pun mahu hak mereka tidak diabaikan. Mereka juga rakyat Malaysia sebagaiman warga Sainsri. 

Semoga selepas ini, pihak kerajaan akan membangunkan Pekan Lapok, supaya bukan sahaja pelajar dan guru yang akan berada di SM Tinjar tidak jauh ketinggalan dari rakan-rakan mereka di bandar. Selain daripada jalan raya, Pekan Lapok juga memerlukan banyak lagi kemudahan asas seperti Klinik Kesihatan, Balai Polis, Balai Bomba, Dewan Masyarakat dan sudah pasti bekalan elektrik 24 jam dan air bersih. 

Tuesday, December 28, 2010

Lapok oh Lapok (SM Sains Vs SM Tinjar)

Lapok oh Lapok..beberapa hari ini Lapok menjadi bualan hangat di kalangan orang ramai terutama masyarakat di sekitar Miri. Bukan nya cerita Pendekar Bujang Lapok, tetapi Pekan Lapok di mana terletak nya SMK Tinjar. Bagi ibu bapa yang ada anak belajar di SM Sains Miri, nama Pekan Lapok mungkin boleh menyebabkan mereka histeria, ini kerana ada ura-ura mahu memindahkan pelajar-pelajar dan guru-guru SM Sains Miri ke SMK Tinjar yang jaraknya lebih kurang 120KM dari Bandar Miri. Sebabnya kerana SM Sains Miri dikatakan tidak selamat untuk diduduki. 

Menurut sumber tidak rasmi 90% daripada ibu bapa dan guru-guru tidak bersetuju dengan cadangan untuk memindahkan sekolah ini ke SMK Tinjar. Ini kerana menurut mereka, Pekan Lapok serba kekurangan dari segi keperluan asas. Tidak ada bekalan elektrik 24 jam, tidak ada bekalan air yang bersih dan paling menjadi kerisauan ialah jalan raya yang berlubang dan tidak berturap. Selain daripada agak terpencil dan boleh dikategorikan terletak di pedalaman Pekan Lapok di mana terletak nya SMK Tinjar (500 meter dari Pekan Lapok) memiliki banyak kekurangan. 

Benar kata orang, ada hikmah disebalik apa yang berlaku. Jika sebelum ini, tidak ada orang yang peduli dan ambil tahu akan Pekan Lapok, apatah lagi hendak memahami kesengsaraan penduduk di sekitar Pekan Lapok. Ibu bapa merungut apabila sekolah ingin dipindahkan kerana selain daripada tidak memiliki kemudahan asas, Pekan Lapok juga tidak ada Klinik Kesihatan, Balai Polis, Balai Bomba dan ada orang menggelarkan Pekan Lapok sebagai pekan koboi. 

Saya dilahirkan dan dibesarkan di persekitaran Pekan Lapok sejak 29 tahun yang lalu. Saya amat tahu jatuh bangun Pekan Lapok. Dan saya amat arif tentang kesengsaraan penduduk di sekitar Pekan Lapok. Bagi mereka yang risau akan kesengsaraan pelajar-pelajar dan guru-guru yang hendak dipindahkan ke SMK Tinjar, itu ada rasionalnya. 

Untuk pengetahuan semua, sudah hampir 8 tahun Pekan Lapok tidak dihubungkan dengan pengangkutan awam atau tepat sekali bas. Jika dulu tambang menggunakan bas dari Pekan Lapok ke Miri sekitar RM10 untuk perjalanan satu hala, tetapi pada hari ini kos perjalanan adalah RM30 untuk satu hala menggunakan kereta sapu atau lebih dikenali “pribit”, dan kereta sapu ini bukan calang-calang kereta, hanya yang ada 4WD sahaja berani melalui Jalan Lapok. Selain daripada itu, harga barang keperluan asas di Pekan Lapok agak mahal jika dibandingkan dengan harga di Miri, ini kerana peniaga terpaksa menampung kos pengangkutan lebih. 

Setiap kali kerajaan menaikkan harga minyak dan kononnya mahu mempertingkatkan tahap pengangkutan awam, penduduk di Pekan Lapok makin ketinggalan, jangankan LRT atau kereta api, bas pun tidak dihubungkan dengan Pekan Lapok. Dan setiap kali kenaikan harga minyak, setiap kali itu juga harga barang keperluan asas akan meningkat. Dan rata-rata penduduk di sekitar kawasan Pekan Lapok adalah petani dan ada yang hidup di bawah paras kemiskinan. Namun begitu tidak ada orang pernah peduli akan kesengsaraan mereka. 

Sarawak sudah merdeka hampir 48 Tahun dan kita masih melihat ada kawasan yang masih mundur dan ketinggalan dari arus pembangunan. Pekan Lapok yang terletak di ulu Tinjar di dalam kawasan Baram merupakan antara penyumbang kepada kayu balak samada yang halal atau haram untuk negeri Sarawak dan Malaysia. Berbillion-billion ringgit hasil balak sudah dikeluarkan melalui Pekan Lapok  namun Pekan Lapok masih daif dan serba kekurangan. Benar kerajaan sudah berusaha membawa pembagunan ke kawasan Lapok dan kita bersyukur kerana hampir 50% penduduk di sekitar jalan ke Pekan Lapok sudah menikmati elektrik dan kerajaan juga nampak nya sudah mula mahu menurap jalan ke Pekan Lapok. Tetapi nampaknya kerajaan tidak begitu ikhlas kerana jalan itu diturap disebabkan mereka mahu membina satu lagi empangan Baram yang menjadi bantahan penduduk di sekitar Baram. 

Kepada mereka yang merasa bimbang akan perpindahan SM Sains Miri ke SMK Tinjar saya harap akan ada jalan penyelesaian. Saya percaya penduduk di sekitar Pekan Lapok tidak sangat mengharapkan pelajar-pelajar ini berpindah ke sana, selain menambahkan kerosakan jalan raya dengan pertambahan kenderaan ibu bapa dan guru-guru, saya kasihan kepada pelajar-pelajar SM Sains Miri, guru-guru dan ibu bapa yang tidak biasa dengan kesusahan, kesengsaraan, kedaifan penduduk sekitar Pekan Lapok, selain itu ia akan menambahkan bilangan manusia yang menyedut oksigen segar di kawasan pedalaman Pekan Lapok. Biarlah SMK Tinjar digunakan oleh anak-anak di sekitar Pekan Lapok, mungkin dengan cara itu, anak-anak itu kelak akan belajar bersungguh-sungguh demi mengubah kesengsaraan hidup agar setanding dengan pelajar-pelajar SM Sains Miri. 

Kepada pengkritik-pengkritik yang menghina Pekan Lapok, hentikan lah, kami penduduk Pekan Lapok tidak mengharapkan penghinaan, sejak merdeka kami sudah biasa dengan kedaifan di Pekan Lapok. Bak kata pepatah, datang tidak di undang, pergi tidak di halang.
Kepada pihak berkuasa yang membuat keputusan, carilah tempat yang sesuai di sekitar bandaraya Miri untuk menempatkan pelajar-pelajar dan guru-guru ini, kasihan anak-anak, isteri dan suami mereka jika dipaksa berpindah ke SMK Tinjar. Jika tidak ada sekolah yang sesuai untuk menempatkan mereka, sewa sahaja bangunan Yu Lan Plaza atau mana-mana bangunan komersial lain di bandar miri dan jadikan ia SM Sains Miri sementara kerja-kerja membangun sekolah baru selesai. 

Kepada kerajaan BN, terima kasih diatas pembangunan yang telah dibawa ke Pekan Lapok, tidak dinafikan, sejak merdeka kami penduduk di sekitar Pekan Lapok sangat gembira dengan keadaan pembagunan yang kami rasai. Jika tidak kerana kami penduduk-penduduk di kawasan Pekan Lapok, mungkin penjualan kereta 4WD tidak berapa laku. Oh ya, diharapkan pihak kerajaan juga membangunkan seluruh negeri Sarawak terutamanya kawasan-kawasan pedalaman yang masih tidak memiliki kemudahan asas. Bukankah Ketua Menteri sering berkata, “Tidak ada parti lain yang boleh membangunkan Sarawak, hanya BN yang boleh membangun, membela nasib rakyat Sarawak” dan ini lah yang dikatakan pembangunan 47 Tahun sudah merdeka.